ארונות בטיחות לחומצות

ארונות בטיחות לחומצות
ארון בטיחות חומצות

בכדי למנוע היווצרות של גזים רעילים, ריאקציות שעלולות לגרום לדליקה ולסכן את העובדים, המכונות וסביבת העבודה, יש לשים דגש על הפרדתם של החומרים המסוכנים העשויים להימצא במעבדה. בהתאם לכך, חשוב להשתמש בארונות בטיחות לחומצות העומדים בכל תקני האיכות המחמירים ביותר.

התאמת ארונות בטיחות לחומצות

יש לבצע מיון של החומרים לפי סוגיהם השונים, לארגן אותם לפי גודל ונפח המכלים ובהתאם לכך לבחור את הארון המתאים ביותר, למשל במידה והמכלים כבדים יש לקבע את הארון ולוודא שהוא יציב. יש למקם את הארונות במקום נגיש ונוח לכל עובדי המעבדה, תוך הפרדה והרחקה בין חומרים שעלולים לגרום לריאקציות מסוכנות והרחק מחומרי בעירה.

יש לוודא שארונות בטיחות לחומצות עמידים בפני חומצות ובעל מאפיינים אנטי- קורוזיביים, שקיימות מאצרות למניעת התפזרות של חומרים בתוך ומחוץ לארון במקרה של דליפה או שפך לשטח המעבדה.

מה ההבדלים בין ארונות הבטיחות?

ארונות בטיחות המשמשים לאחסון של חומצות וחומרים קורוזיביים – יסומנו בצבע כחול ויהיו מצופים מבפנים ומבחוץ בשכבת הגנה המעניקה להם עמידות בפני קורוזיה. ארונות אלו יהיו מסומנים בנוסף במדבקות אזהרה עם סמלים המוסכמים בתעשייה העולמית לסימון של חומרים מסוג זה, על מנת להפריד בינם לבין חומרים אחרים בצורה הברורה ביותר והבולטת ביותר.

זיהוי חומצות ובסיסים

חומצה נוצרת מתערובת של תחמוצת אל- מתכתית עם מים, השם "חומצה" נגזר מכך שהיא מכילה חומץ.
במולקולות החומצה מצויים אטומי מימן והוא זה שלמעשה מסמן לנו את החומצות.


במולקולות הבסיסים, נמצא את אטומי המימן והחמצן והם אלו שיבדילו אותם משאר החומרים.
את דרגותיהם של החומצות והבסיסים נקבע עפ"י דרגת ה- PH שלהם, המוגדרת בסולם של 0-14PH.
כאשר רמת ה- PH נמדדת בטווח של 0-7, נדע שמדובר בחומצה, כאשר רמת ה-PH נמדדת בטווח של 7-14 נדע שמדובר בבסיס.

כשנרצה למיין ולארגן את החומרים במעבדה ולדעת לאיזה ארון לסווג אותם, נרצה תחילה להבדיל בין חומצות לבסיסים, זאת באמצעות אינדיקטור- נייר לקמוס, המגיע בצבעים כחול ואדום. נייר הלקמוס הכחול מיועד לזיהוי חומציות וכאשר הוא יבוא במגע עם חומצה, צבעו ישתנה לאדום. נייר הלקמוס האדום מיועד לזיהוי בסיסים וכאשר הוא יבוא במגע עם בסיס, צבעו ישתנה לכחול.

בטיחות בעבודה עם חומצות

חומצות או בשמן הנוסף, חומרים קורוזיביים, עלולים לגרום להרס של רקמות ביולוגיות. כלומר, במידה ויתקיים מגע ישיר של חומצה עם העור, העיניים או בשאיפה לתוך מערכת הנשימה זה עלול לגרום לפגיעת גוף חיצונית או פנימית מסוכנת ביותר. החומרים הקורוזיביים עלולים אף להרוס מתכות שונות וכתוצאה מכך לשחרר מימן שהוא גז דליק ונפיץ ביותר.

לכן, לפני כל תחילת עבודה עם חומר קורוזיבי יש לקרוא היטב את תעודת הבטיחות של כל חומר, MSDS, הכוללת בתוכה את כל המידע הרלבנטי על אודותיו כולל כל סיכוני הבטיחות.

באמצעות תעודת הבטיחות של החומר, ניתן אף להבדיל בינו לבין חומרים אחרים ולהבין עם אילו חומרים ניתן לערבב אותו ומאילו חומרים יש להרחיק אותו גם בזמן העבודה וגם במעמד האחסון.

יש לוודא שכל אחד מהעובדים מתמגן באמצעות האביזרים המתאימים לפני שהוא מתחיל את עבודתו עם החומרים הקורוזיביים, כמו חלוק ארוך וסגור, נעלי עבודה אטומות, מסיכת פנים המאפשרת נשימה נקייה ללא סיכון של שאיפת חומרים מסוכנים ומשקפי מגן לשמירה על העיניים מפני נתזים וכדומה.

בחברת רומיכל בע"מ ניתן לרכוש ריהוט למעבדה ובכללותו ארונות בטיחות מתוך מגוון רחב של דגמים, גדלים ונפחים בתוספת של אביזרי בטיחות כמו מדבקות אזהרה, מאצרות לניקוז מיטבי במקרים של דליפות ושפכים, מדפים להגדרת גובה מותאם אישית ועוד.

אין מוצרים בסל ההצעות.

דילוג לתוכן